For mange sanseinntrykk ved tavla

At barn med Asperger har problemer med å filtrere ut sanseinntrykk, er et kjent fenomen. Dette gjelder også det visuelle – synsinntrykk. Barn med Asperger og autisme er gode på å se detaljer i bilder og verden rundt seg, men de kan ha problemer med å skjønne hva som er viktig av disse detaljene.

I mange klasserom er veggene pyntet med elevarbeid, plansjer, plakater og andre visuelle hjelpemidler. For den «vanlige» elev, kan dette være supert. For et barn med Asperger, derimot, kan det fort bli alt for mange synsinntrykk.

Dersom det er mulig, kan det være lurt å flytte alle sånne ting til veggen bak i rommet eller på sidene. Det er ikke så lurt å ha det rett i synsfeltet til barn som ikke klarer å skille nødvendig fra ikke-nødvendig informasjon.

Bildet er noen år gammelt, men for å illustrere poenget, fungerer det fint.

Dersom det er mulig, er det beste å KUN ha dagsplanen ved siden av tavla – gjerne med bilder.

Mer tips om hvordan man kan lage en god dagsplan, finner du i dette innlegget.

Dersom det skal henges opp plakater og andre visuelle hjelpemidler på veggene, kan det være lurt å gå gjennom dette sammen med barnet først. (Om du som forelder er innom klasserommet av og til, kan du gjerne ta denne forklaringen.) Snakk om det, se på bilder og forklar gjerne hva plakaten skal lære eleven. Da vil den «gi mening» og kanskje kan dette være nok til at barnet ikke blir forstyrret av å ha den hengende på veggen.

Dette vil kanskje være et ideelt klasserom for et barn med ASD?

Les også om hvordan man kan få en beroligende farge i klasserommet og hvordan plasseringen i rommet kan være med på å gjøre hverdagen litt lettere. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *